Dragonball Online 19

aNa MusLim !!!

aNa MusLim !!!

Khamis, Mei 06, 2010

pakaian hiasan peribadi

Pakaian merupakan suatu kemestian baik lelaki mahupun perempuan.. sesuatu pakaian mestilah bersih dan selesa dipakai oleh sesiapa pun.. amat digalakkan dalam Islam bahawa semua orang baik lelaki mahupun perempuan mestilah memakai pakaian yang menutup aurat.

seperti mana yang kita ketahui, bahawa Islam tidak suka akan orang yang suka mendedahkan aurat masing2.. jika mereka mendedahkan aurat kepada sesiapa yang bukan muhrim nya, maka akan mendapat dosa..

setiap individu telah mengetahui akan batas aurat masing2.. lelaki ( paras pusat hingga lutut )
manakala perempuan (seluruh badan kecuali dua tapak tangan dan muka )..
contoh-contoh pakaian yang di galakkan dan ditegah :-

pakaian muslimah yang betul (sopan dan menutup aurat)

pakaian yang amat ditagah dalam Islam bg kaum wanita ( tdk sopan malah sksi)

Bagi lelaki pula pakailah pakaian yang kemas dan jangan pakai yang menampak kan aurat lelaki.. jgn lah terlebih over dan terlampau mngikut trend sgt shingga melupai etika dan praturan pemakaian pakaian bg lelaki yang telah ditetapkan ...
- tidak rugi jika kita menutup aurat tue.. pilih lah smada nk
PAHALA ataupun DOSA...

Memang zaman sekarang semua individu tdk kira tua ataupun muda ingin mengikut trend masa kini di dalam etika pemakaian , cara hidup seharian, fesyen dan sebagainya.. adakalanya kita melampau dengan menghabiskan wang untuk membeli perkara yang tidak berfaedah, mmbazir masa shja.. baik kita membuat amal jariah.. dapat gak imbuhan nya nanti (pahala dan bekalan di akhirat sna)
sedih tengok remaja skunk yang suka berpakaian yang menjolok mata.. suka benor depa eak.. menghalal kan apa yang haram.. ishh2.. apa nk jadi..

T
udung ntah ke mana, semua hlang.. ada jgak yang mamakai tdung (bg perempua) tp pakai bju lengan pendek..!!! tk ckup kain ka.. smpai ley nmpak clah punggung tue... cantek sgt ka smpai nk wat tatapan semua..
masyaALLAH.. BAIK TRUS TELANJANG JAK LAU MCM ITU.. nauzubillah..
bg lelaki pon jgn ingat ley tk brbaju sesama lelaki.. aurat tue, apatah lg dengan wanita.. lagi laa... so tutup2 kan laa badan tu dgn berbaju, tkaq sluar pendek ke sluar panjang.. lawa sngt ka bulu2 tue..!!!

lagi satu, banyak kan kesannya yg akan kita dapa terutamanya bg wanita yg suka sgt dedahkan aurat tue seperti :
  • kang terjadi plak jenayah rogol. sapa yg susah!!! family gak nti..
  • dosa la yang akan dpat ti.. tk kan r kita nk bawa bklan dosa nti di akhirat..?? ttup laa aurat tue. ubah cara pemakaian.. insyaALLAH.. Pasti ad imbuhannya..
  • jatuh kan maruah jak, timbul fitnah.. tmbh plak ti dosa org2 laen (kerna mngumpat pkaian "over" seksi yang kaum wanita pakai tue)
Nak ka kta jika perkara seperti di atas nie trjadi..????

so, pandai2 laa kita semua membuat pilihan.. pilih yang aman baik dan mana buruk.. yang mendatangkan manfaat (pahala) dan yang mendatangkan mudharat (dosa)..
baik lelaki mahupun wanita...

Tutup aurat tue.. jgn dibiarkan shj.. bkan korang jak yg dpt imbuhan (dosa) lau tk tutup aurat tue, tp org sekeliling pon trkena tmpias gak..
jdi.. amek laa iktibar eak..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...